מפקד המרחב שלום אביטן בוועדה: "לא ראיתי שום דבר לא שגרתי לפני האסון"

    ישראל רובין No Comments on מפקד המרחב שלום אביטן בוועדה: "לא ראיתי שום דבר לא שגרתי לפני האסון"

    מפקד מרחב העמקים תנ"צ שלום אביטן העיד היום בפני הוועדה לאסון מירון בראשות השופטת בדימוס נאור. תנ"צ אביטן התייחס לריבוי ההדלקות בהר ואמר, "צריך לקבוע מספר הדלקות, לא כולן צריכות להתקיים. כל שנה פונים ורוצים יותר" | העדות המורחבת

    צילום: פלאש 90
    9:58
    19.05.24
    בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on אמו של חטוף מאשימה: גנץ ומפגיני קפלן מונעים חזרת בנה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החקירה הממלכתית ל"אסון מירון" המשיכה היום (חמישי) את שלב שמיעת העדויות, תנ"צ שלום אביטן, מפקד מרחב העמקים במשטרה התחיל לתת את עדותו היום והתייחס למצב בתוך מתחם ציון הרשב"י.

    אביטן החל את עדותו והתייחס לאפשרות של הגבלת הקהל בלג' בעומר: "אמרו לנו שלא ניתן להגביל קהל אבל כן לווסת". אביטן הוסיף וסיפר כי הבעייה העיקרית בכלל במתחם הנשים, "המתחם של הנשים זה המקום שהכי הטריד אותי. אתה רואה שמגיעות הרבה נשים שמגיעות למקום אחד סגור. הוא בנוי בצורה מאוד בעייתית. מסדרון, בסופו מדרגות ואחרי זה הן צריכות לפנות שמאלה ושמאלה. מקום סגור".

    "הבאנו את המהנדס בטיחות. יצרנו שרוולים והכנסנו שוטרות למקום וזה פתר את הבעיה. ב-2019 נכנסו פנימה הסיקריקים והרסו את הגדרות. תקפו את השוטרים. כל מה שעניין אותנו זה בטיחות" הבהיר אביטן.

    אביטן התייחס לאסון מירון ואמר: "אין לילה ואין שעה שהדבר הזה לא מטריד אותי. לקח לי זמן להבין מה קרה. בהתחלה אמרו שקרסה מרפסת. לא ראיתי בעיניים מה קרה אבל אני יכול לשער. לדעתי זה גל שהצטבר במהירות מתוך הרחבה של תולדות אהרן בזמן מהיר מאוד. לא ראיתי שום דבר לא שגרתי לפני זה. הרחבה התנהלה".

    אביטן הוסיף והבהיר כי "זה לא משהו שהיה צפוי. נניח כשיש סיום הדלקה אתה יודע שזה מצב בעייתי".

    יו"ר הועדה השופטת בדימוס נאור שאלה את אביטן: "מה הלקחים שלך?".

    אביטן השיב: "דבר ראשון צריך להסדיר את האחריות. מי בעל הבית בהר. איזה מבנה יבנה ואיפה. משרד ממשלתי שיהיה אמון ואחראי על המקום".

    נאור שאלה שוב: "נניח שאתה בעל הבית. מה היית עושה?".

    אביטן השיב: "הדבר השני זה חקיקה מוסדרת לגבי המקום, שאתה יכול להגביל קהל למשל. ואם נותנים לך את הסמכות הזאת אז אתה יכול להתחיל בכלל לחשוב אם ואיך עושים את זה. הנושא השלישי, זה הנושא של קהל. צריך מומחיות. לא סתם לזרוק מספרים".

    אביטן הוסיף, "הנושא האחרון זה תשתית, המקום הזה לא יכול לקלוט את כמות האנשים שבאים אליו ביומיים. ויש גם אירועים כל ראש חודש ועוד. לא רק אותם יומיים. יש רעיונות שיהיו ישימים בטווח הקצר ויש דברים שייקחו זמן כמובן".

    נאור שאלה לאחר מסקנותיו של אביטן: "איך מטפלים בקהל?".

    אביטן: "המשטרה יודעת טוב מאוד לעשות את זה, אבל צריך להגיע למצב יותר טוב. אופטימלי. עשינו כל שלאל ידנו כדי שהדבר הזה יעבור בשלום. אבל יש אילוצים. אתה בא לאירוע הזה בחשש. המשטרה נשאבה למקומות שהיא לא צריכה להיות שם. אנחנו היחידים שלא בורחים מאחריות. אבל יש דברים שאנחנו לא גורמי המקצוע" הבהיר אביטן.

    קרליץ שאל את אביטן: "איפה היו לאורך השנים בעיות שהיו מצריכות התערבות?".

    אביטן השיב: "במתחמי ההדלקה כמעט לא היו בעיות, במעגלי התנועה היו המון. כשאתה יורד משער בזק לעבר הציר הראשי – הוא צריך להיות פתוח כל הזמן. הקבר עצמו הכי בעייתי. זה יכול להכיל מאות או כמה אלפים בודדים. אצל הגברים יש כל הזמן דינמיקה".

    אביטן סיפר: "יש המון מקרים של התעלפויות. ביום האירוע היה לנו אירוע של דום לב עם החייאה בתוך הקבר, בנאדם בן 80. זה בלי קשר לצפיפות".

    אביטן התייחס גם לחלוקת האוכל במתחם ואמר: "חלוקות האוכל זה גורם מפריע. יש כאלה מוסדרים אבל יש כאלה בעייתיים מאוד", אביטן הוסיף ואמר, "מבחינתי כל דבר כזה הייתי מסיר. לא הייתי מאפשר הדלקות במתחם של הקבר. הייתי מרחיק אותם מהמתחם".

    אביטן הבהיר כי "צריך לקבוע מספר הדלקות, לא כולן צריכות להתקיים. כל שנה פונים ורוצים יותר".

    אביטן אף התייחס לתקציב שמעבירה המדינה לקיום ההילולא ואמר, "לדעתי התקציב הקיים הוא לא תקציב שרואה למרחוק. אין לי מושג בכלל במה הוא מושקע ואיזה נתח ממנו מושקע בבטיחות. צריך שליטה מדויקת של מספר האנשים שמגיעים. לא אומדנים והערכות".

    אביטן היה נחרץ לגבי ההילולא ואמר: "אין חושב שאין מנוס מלהגביל את הקהל. אבל היישום הוא מורכב. אין לך אומדן מדויק של מספר האנשים".

    ינאי שאל את אביטן: אתם יכולים לייצר שליטה סבירה במספר האנשים שנמצאים למעלה באמצעות השליטה בתנועת האוטובוסים?".

    אביטן: "אנחנו יכולים וזה מה שעשינו. אבל זה לא מספיק".

    נאור שאלה: "באיזה אירוע עצרתם?".

    אביטן השיב: "בהדלקה של בויאן מפקד האירוע עצר את ההגעה להר באמצעות האוטובוסים".

    ינאי הוסיפה ושאלה: "אתם המלצתם בדיון שהתקיים ב19 באפריל שמתחם הקבר יהיה סגור. תסביר למה ומה היה ההיגיון".

    אביטן: "לשיטתי אם הקבר היה סגור עמך ישראל לא היו מגיעים. בנוסף הצעת לאפשר רק לחסידויות לעלות להר".

    ינאי שאל על ריבוי ההדלקות בשנים האחרונות: "איך נוספות פתאום עוד הלדקות".

    אביטן: "בא גורם מעוניין, פונה לפעמים הולך גם לביהמ"ש,  כשפנו אלי אישית כשהייתי קצין אג"ם לא הסכמתי להוסיף עוד הדלקה", אביטן הבהיר כי "במקום הזה קשר להשאיר את השיקול דעת הבלעדי למקומות הקדושים, הוא ינסה להכניס כמה שיותר".

    אביטן משיב לשאלת נאור בנוגע לכך שלא היו הגבלות מצד הקורונה: "יצאנו השנה עם הנחת עבודה שאין הגבלת קהל".



    0 תגובות